• An Image Slideshow
  • An Image Slideshow
הצעד הבא

ON LINE
 
מה זה
יעוץ נטורופתי און ליין?

לחצו כאן

 

ספרים מומלצים

מוח מנצח
ד"ר מארק היימן

חוכמת הקישקע
אליס מ. סורוקי

שוטי החלב
ד"ר אריה אבני

לא לסרטן
ד"ר דייויד סרוואן

לצאת מעבדות

ג'ק קורנפילד מורה למדיטציה ופסיכולוגיה בודהיסטית מספר כי בשנת 1989 פנו מספר מורים מערביים לדלאי למה עם בעיה קשה המופיעה כחוט השני אצל כל המתרגלים במערב: חוסר הערכה עצמית, שיפוט עצמי, בושה ושנאה עצמית, הדלאי למה וצוות המתרגמים לא הצליחו להבין את צמד המילים 'שנאה עצמית' וכשהבינו הוכו בשוק - לקח להם כעשר דקות תמימות למצוא בשפתם את המילים שמסבירות את התופעה היחודית למערב.

הדלאי למה פנה אל הנוכחים בחדר ושאל: "כמה מהאנשים בחדר חווים את התופעה הזו?" כולם ללא יוצא מן הכלל אישרו שהבעיה מוכרת להם, הוא נראה מופתע מאוד והשיב: "מדובר בטעות, כל אדם הוא יקר ערך."

בעידן בו אנו חיים קל לאבד את תחושת הערך העצמי ולפתח שיפוט ושנאה עצמית, רובנו מותשים פיזית ורגשית מקצב חיים התזזיתי שיוצר נתק ביננו לבין עצמנו, כולנו מותקפים מכל עבר במסרים ותכנים מעוצבים המשדרים לנו שאנחנו עדיין רחוקים מלהיות מושלמים או מספיק טובים, מטרתם להניע אותנו לבצע שוב פעולה (בדרך כלל כספית) שתצעיד אותנו שלב אחד קדימה אל עבר מודל החיים המושלמים, הדרך אל היעד הנכסף ארוכה ועד שנגיע אנחנו מרגישים חסרים, לא מספיק טובים, לא ממש ראויים לאהבה, מגדלים בתוכנו ביקורת עצמית מפלצתית ודחייה מכל מה שאינו מושלם.

אם בשנת 1989 היתה זו בעיה רווחת בעולם המבוגרים, היום זו כבר בעייה רווחת גם בעולמם של הילדים והמשמעות חמורה עוד יותר.

גם תוך כדי התהליך הנטורופתי אני נתקלת בתופעה הזו שוב ושוב, נטיית המטופלים לראות בעיקר את הנפילות, הכשלונות, כמה אני גרוע/ה, לא מצליח/ה , אשמ/ה -  דו שיח מתיש ובלתי פוסק המתקיים בראשם וקושי עצום להכיל בחמלה את מה שיש ואת חוסר המושלמות העצמית.

בוידאו שתראו כאן מספרת לנו פרופסור שאנה שפירו על חקר שיטת המיינדפולנס ועל האפשרות לשנות ביקורת עצמית ובושה באמצעות תשומת לב ידידותית.

לטובת מי שלא שולט באנגלית הבאתי בקצרה תרגום של דבריה אך אני ממליצה לכולם לצפות בוידאו, המסר שלה מרגש ויש בו מתנה לחג לכולם.

"אילו יכולנו להשאר רגועים בזמן הפקקים, אילו היינו רואים את השכנים שלנו מטיילים למקומות פנטסטיים מבלי להרגיש אף טיפת קינאה, אילו רק יכולנו לאהוב ללא תנאי את כולם ולהיות תמיד שבעי רצון...

אנו מצפים מעצמנו לעמוד בסטנדרטים לא מציאותיים של שלמות ושופטים את עצמנו כשאנו לא מצליחים לעמוד בהם, כל זאת בזמן שאנחנו לא אמורים להיות מושלמים – מושלמות אינה אפשרית.

שינוי כן אפשרי - לכולנו יש את היכולת להשתנות, ללמוד, לצמוח ללא קשר לנסיבות חיינו.

כפרופסור וכמדענית למדתי שמיינדפולנס הוא אחד הכלים האפקטיבים ביותר המסייעים לתהליכי שינוי.

המסע העצמי שלי החל בגיל 17 בעקבות ניתוח רפואי בעמוד השדרה, מגוף מלא חיים עברתי לגוף חסר יכולת תנועה.
בזמן השיקום היו חסרים לי כלים להתמודדות עם כאב פיזי, פחד ובדידות אז יצאתי למסע חיפוש והגעתי לריטריט מדיטציה במנזר בתאילנד, הנזירים שם לא דיברו אנגלית אבל הבנתי שאני צריכה לשים לב לרגע הזה, ההנחיה היחידה היתה להרגיש את הנשימה נכנסת ויוצאת דרך האף.

כעבור שתי נשימות דעתי החלה לנדוד אל העתיד ואל העבר, החזרתי אותה לרגע הזה שוב, שוב ושוב וחוזר חלילה, אך ככל שהתאמצתי לא הצלחתי להשאר נוכחת ברגע הזה.

חוויתי תסכול מהפער שיש בין דימוי המדיצטיה השקט והרגוע לעומת מה שעלה בידי לתרגל, האם דעתכם גם נודדת? המחקרים מראים שדעתנו נודדת 47% מהזמן, כמעט מחצית מחיינו אנחנו לא נוכחים ברגע הזה.

חלק מתרגול מיינדפולנס הוא לאמן את הדעת כיצד להיות כאן, במקום בו אנו כבר נמצאים, נסו רגע להתחבר לרגע הזה, הרגישו את גופכם, את רגליכם על הרצפה, רככו את הפנים, רככו את הלסתות, הרגישו את הנשימה נכנסת ויוצאת באופן טבעי מהגוף, פשוט להיות כאן...נשמו עמוק ופתחו עיניים.

בזמן המדיטציה במנזר כשדעתי נודדת התחלתי לשפוט את עצמי, מה לא בסדר איתך? את איומה בזה, למה את בכלל כאן? את מזוייפת, ומשם פניתי לשפוט את כל הסביבה, אפילו את הנזירים, מדוע הם יושבים בחוסר מעש שכזה...

נזיר שמדבר אנגלית הגיע מלונדון, סיפרתי לו על החוויה שלי והוא הסביר שאני לא מתרגלת מיינדפולנס אלא שיפוט, חוסר סבלנות ותסכול, ואז אמר 5 מילים שנשארו איתי: "מה שאת מתרגלת גדל ומתחזק" היום אני יודעת זאת גם כמדענית: המוח מתעצב בהמשך לתרגול שחוזר על עצמו. קיים מחקר מפורסם על נהגי המוניות של לונדון המראה את האזור האחראי על מיפוי ויזואלי במוחם גדול וחזק וזאת בהמשך לתרגילי הניווט שהם עושים מידי יום ברחובות לונדון, כמו כן כשמסתכלים על מוחות של אנשים המתרגלים מדיטציה רואים את האזורים שקשורים לתשומת לב, לימוד וחמלה, גדלים ומתחזקים.

מדובר בתהליך של צמיחת נוירונים חדשים בהמשך לתרגול שחוזר על עצמו – הרי מה שאנחנו מתרגלים גדל ומתחזק.

הנזיר הסביר שאם אני מתרגלת במדיטציה שיפוט אני מגדלת שיפוט ואם אני מתרגלת במדיטציה תסכול אני מגדלת תסכול,

הוא עזר לי להבין שמיינדפולנס זו לא רק תשומת הלב אלא באיזו צורה ניתנת תשומת הלב? האם תשומת הלב ניתנת עם טוב לב ונעימות?
הדוגמא שנתן לטוב לב ונעימות הן ידיים מחבקות שמקבלות אליהן הכל – גם את החלקים הפחות מושלמים שלנו.

הנזיר ציין שבכל רגע ורגע נתון אנו מתרגלים, מגדלים ומחזקים משהו  - ולא רק ברגעי המדיטציה - אז השאלה היא מה אתם רוצים לתרגל? מה אתם רוצים לגדל?

כשעזבתי את תאילנד רציתי להמשיך לתרגל מיינפולנס ולהבין זאת בצורה מדעית, התחלתי במסלול לימודים אקדמיים, הפכתי לפרופסור וביליתי את 20 השנה האחרונות במחקר ההשפעה של מיינדפולנס על מגוון רחב של אוכלוסיות - הנתונים הצביעו שוב ושוב על שתי נקודות מפתח:

תרגול מיינדפולנס עובד, טוב לנו, מחזק את פעילות מערכת החיסון, מפחית מתח ורמות קורטיזול ומשפר את איכות השינה.
בשנת 1989 עם פרסום המחקר הראשון שלנו היו רק קומץ מחקרים בנושא, נכון להיום יש אלפי מחקרים המוכיחים את התועלת של מיינפולנס, זה אכן טוב לנו.

הדבר השני שלמדנו היה בלתי צפוי, כמעט כל האנשים שעבדנו איתם ללא קשר לגיל, מין ורקע דיברו על נושא אחד משותף: תחושה שאני לא מספיק טוב/ה, אני לא בסדר, אני לא חי/ה נכון, כמות עצומה של שיפוט עצמי ובושה.

כולנו יודעים על מה הם מדברים כי בושה היא אוניברסלית, כולנו מרגישים בושה וגרוע מכך, יש לנו את האמונה השגויה שאם נרגיש בושה ונלקה את עצמנו נשתפר.

אבל בושה פשוט לא עובדת, כי מבחינה פיזיולוגית כשאנחנו מרגישים בושה המרכזים במוח שאחראיים על לימוד וצמיחה – נסגרים!
האמיגדלה מעוררת שטף של נוראפינפרין וקורטיזול שמציפים את המערכת ומכוונים את התנהלותנו אל עבר נתיבי ההישרדות.

בושה שודדת מהמוח את האנרגיה שהוא צריך בכדי לעשות את עבודת השינוי והגרוע מכל הוא שכשאנו מרגישים בושה אנו רוצים להמנע מלפגוש אותה, לכן אנו מתחבאים מחלקים של עצמנו בהם אנו מתביישים, אלו בדיוק החלקים שהכי צריכים את תשומת הלב שלנו - אך זה פשוט כואב מידי להפגש איתם.

מהי האלטרנטיבה?

Kind Attention

תשומת לב ידידותית – היא הנותנת לנו את האומץ להסתכל גם על החלקים האלו בתוכנו שאנחנו לא רוצים לראות.

תשומת לב ידידותית שוטפת אותנו בדופמין שמפעיל את מרכזי הלמידה במוח ונותן לנו את המשאבים שאנו צריכים בכדי להשתנות, בזכות תשומת הלב הידידותית השינוי הוא אמיתי ובר קימא.

דברי הנזיר הדהדו באזני....מיינדפולנס לא מסתכם רק בשימת לב לרגע הזה אלא קשור בכוונתנו להיות בתשומת לב לרגע הזה עם טוב לב. הדבר דורש תרגול - הרבה תרגול - ואני רוצה לחלוק אתכם תרגיל שעזר לי,

לפני מספר שנים עברתי תהליך גירושין קשה והייתי מתעוררת בבוקר עם תחושת בושה בבטן, מורת המדיטציה שלי הציעה לי לתרגל תשומת לב ידידותית כך: "הגידי לעצמך מידי בוקר אני אוהבת אותך שאנה" הרעיון נשמע לי מלאכותי ולא בר ביצוע, המורה ראתה את ההיסוס שלי ושאלה "אולי רק בוקר טוב שאנה? נסי תוך כדי זה לשים את היד על הלב שלך, זה יוביל לשחרור של אוקסיטוצין שיטיב איתך"

ביום שלמחרת שמתי את היד על הלב שלי ואמרתי "בוקר טוב שאנה" וזה היה נחמד, המשכתי לתרגל חודש ובדיעבד יכולתי להודות מול המורה שהתרגול אכן עזר לי, המורה שמחה והציעה להתקדם לשלב הבא: "בוקר טוב אני אוהבת אותך שאנה" למחרת עשיתי זאת ולא הרגשתי כלום, למעט מגוכחת, אבל המשכתי לעשות זאת כי... כפי שאנו כבר יודעים מדעית מה שאנחנו מתרגלים גדל ומתחזק ואז יום אחד שמתי את היד על הלב, נשמתי, אמרתי: "בוקר טוב אני אוהבת אותך שאנה" והרגשתי את האהבה של סבתא שלי ואמא שלי ואת האהבה העצמית שלי.

הלוואי שיכולתי לספר שמאז הרגשתי רק אהבה ללא אף טיפת בושה או ביקורת עצמית - זה לא כך, אבל הנתיב של תשומת הלב הידידותית נסלל והוא גדל ומתחזק כל יום.

אז אני רוצה להזמין אתכם מחר לשים את היד על הלב ולהגיד: בוקר טוב, ואם אתם אמיצים במיוחד: בוקר טוב אני אוהב/ת אותך"

 

לקבלת יעוץ נטורופתי On Line צרו קשר

 

חפש באתר

כדאי לבדוק
מבחן הצורך ביעוץ נטורופתי
 
המלצות החודש

 

מברשת שינים

IONIC


תוצרת:

Dr Tung’s

 

לקבלת ניוזלטר
קבלו הנחה

בית המרקחת

מדי פלוס
גבעת אורנים

מעניק הנחה ומשלוח חינם למטופלים
המופנים אליו על ידי
או דרך האתר.

לפרטים נוספים

הנחה מיוחדת

5% הנחה

על כל הקניות

בניצת הדובדבן

לפרטים נוספים